Overzicht
Stefan Wiens, geboren in 1986, Duitsland, vangt met levensgrote piepschuim sculpturen de speelse kinderlijke geest, terwijl hij de impact van consumentisme in de hedendaagse samenleving onderzoekt.

Stefan Wiens is geboren in Visbek, Duitsland, in 1986. Zijn kindertijd en adolescentie in het dorp werden gekenmerkt door ontmoetingen met subculturele fenomenen zoals skateboarden, punkrock en visuele beelden uit popculturen zoals MTV en tekenfilms. Wiens leert het vak van timmerman en werkt in dit beroep voordat hij gaat studeren in Hamburg. Daar studeert hij om leraar in kunst te worden voordat hij overstapt naar de schilderklas van Anselm Reyle en Werner Büttner. Daar houdt hij zich voornamelijk bezig met het onderwerp beeldhouwkunst en maakt hij de eerste grootschalige, levensgrote popsculpturen van piepschuim. Al tijdens zijn studie exposeert hij in verschillende galeries, voornamelijk in Berlijn. Geleidelijk aan worden zijn werken tentoongesteld in heel Europa en de Verenigde Staten en worden ze ondergebracht in verschillende collecties.

Hij is gefascineerd door de manieren waarop populaire cultuur en kunst elkaar kruisen. Zijn grootschalige kettingzaagsculpturen van geliefde personages zoals Mickey Mouse en Batman, gemaakt van piepschuim, vangen de speelse en fantasierijke geest van de kindertijd, terwijl ze ook de rol van consumentisme en branding in de hedendaagse samenleving verkennen.

Het werken met piepschuim stelt Wiens in staat om gedurfde, opvallende vormen te creëren die zowel licht als duurzaam zijn. Zijn sculpturen zijn beschilderd in felle, levendige kleuren die hun cartooneske kwaliteiten en speelse energie benadrukken.

Over het algemeen combineert het werk van Wiens elementen van populaire cultuur, humor en sociale commentaar, resulterend in een unieke en boeiende artistieke visie die zowel toegankelijk als prikkelend is. Door middel van zijn sculpturen nodigt hij kijkers uit om hun innerlijke kind te omarmen, terwijl ze ook de krachten die onze wereld vormgeven in twijfel trekken.

Kunstwerken
Exposities